Bezoek Italiaanse school in San Casciano Val di Pesa

27 feb t/m 3 maart 2006

 

Na een voorspoedige reis kwamen we op maandagmiddag aan in het hotel “Mary” in San Casciano. ’s Middags hebben we de omgeving verkend en ’s avonds een hapje gegeten in een Italiaans restaurantje in Florence. Er bleken veel Amerikaanse studenten in Florence te verblijven, er bevinden zich daar 35 universiteiten, met name gericht op kunst en cultuur.

Dinsdag hebben we ontbeten in het hotel, daarna wat plaatselijke winkeltjes bekeken en toen de bus genomen naar Florence. We hebben daar de Galleria dell ‘ Accademia bezocht.

We hebben daar het beeld “David” gezien. Dat riep meteen op tot een interessante discussie. Na de rest van de stad gezien te hebben, genoten wij in het zonnetje van het prachtige uitzicht bovenop de Bona Fentura (warenhuis). Na het diner vertrokken we per bus naar het hotel.

 

 

’s Ochtends werden we bij het hotel opgehaald door Gabry. Zij bracht ons naar de school. Het was een groot schoolgebouw. Er waren 21 klassen met gemiddeld 20 kinderen per klas, verdeeld over 4 secties (A, B, C, D).

Bij de oudere secties stonden meerdere leerkrachten voor de klas, gespecialiseerd in bepaalde vakken, zoals Italiaans, religie, geschiedenis en kunstzinnige vakken. Bij de nieuwere sectie is gekozen voor één leerkracht voor de groep.

De meeste kinderen droegen een uniform, maar dit was niet verplicht.

Op school werd als tweede taal Engels gegeven door gespecialiseerde leerkrachten vanaf groep 4. Op andere scholen kan er ook Frans gegeven worden, hetzij er een leerkracht is die deze taal spreekt.

In de groepen 5 A/B/C werd er een pestproject behandeld in de klas.

Er zitten ook kinderen met speciale behoeften (o.a. gehandicapt) op deze school. Deze kinderen krijgen ongeveer 11 uur per week hulp van een extra leerkracht in de klas. Opvallend was de omgang van de klas met deze kinderen (zeer sociaal). In de pauze reden ze met de rolstoel door de gang.


 

Toch willen we opmerken dat we ons afvroegen wat de opbrengst was van deze les voor dit “zorg-kind”. Hij kon alleen communiceren d.m.v. zijn hoofd naar links (=nee) en naar rechts (=ja) te bewegen. Aangezien deze jongen niet kon schrijven, werkte hij met kaartjes met symbolen. De hele klas was bekend met dit systeem. Hierdoor was het mogelijk om een opstel te schrijven d.m.v. een beeldverhaal.

 

 

 

 

M.b.t. de Safe School viel ons het volgende op:

-> De school was omringd met hekken.

-> Bij binnenkomst zag je meteen waar je naar toe moet in geval van nood.

-> Op elke verdieping hingen diverse blusmaterialen.

-> Er waren ruime gangen.

-> Er waren vaste plaatsen om te verzamelen bij een ontruiming.

-> Tijdens de ochtendpauze regende het en er werd in de gangen gespeeld.

-> Kinderen dragen zelf hun boeken van huis mee naar school in een grote zware rugtas. Onder hun tafel hing bij sommige kinderen een mandje voor hun boeken. De leerkrachten vonden dit niet veilig. Bij een aardbeving waren deze kinderen niet in staat om zich onder hun tafel te beschermen. Zij hebben nu allemaal haken aan de achterkant van de tafel gemaakt om hun tas aan op te hangen. Het resultaat dat de tafel omviel doordat de tas erg zwaar was. Als tussen oplossing hangen ze nu de tassen aan de leuning van de stoel. Ze zoeken nog naar een betere oplossing.

-> in enkele klassen was er een project over “je veilig voelen”. Kinderen moesten zelf verwoorden waar ze zich veilig voelde op school.

 

Op dit moment was er een project, waardoor ze tijdelijk een gymleerkracht voor een paar uur per week kregen. Normaal gesproken geven de leerkrachten zelf gym. Ook was een project waarbij er gedurende 1 maand 2 klassen een uur gingen zwemmen. Ze kregen geen les in zwemvaardigheid, maar bewogen in het water (aerobic). Weinig kinderen hebben een zwemdiploma.


In de klas werken ze met takenkaartjes (klassendienst).

Ons viel op dat er homogene groepen waren en dat er zeer klassikaal werd lesgegeven.

 

Na de schoollunch bezochten we een kleuterschool in de buurt.

Er waren aparte klassen in de leeftijd van 3, 4 en 5 jaar. ’s Middags lag de nadruk van de lessen op creativiteit en bewegen. Er waren grote lokalen en extra ruimtes om te spelen. Ook deze kinderen kregen hun lunch op school.

 

’s Avonds hebben we gezellig gedineerd met Christina en Gabry.

 

 

 

Donderdag vertrokken we per bus naar Siena. We hebben daar rondgelopen om de stad te verkennen. Via Piazza del Campo liepen we naar de Cathedrale “Duomo”. Deze hebben we ook van binnen bezocht. Erg indrukwekkend. We staken een kaarsje aan en doneerde ons kleingeld voor de renovatie van de kathedraal. We vonden een klein Italiaans restaurantje waar we ’s middags heerlijke pasta hebben gegeten. Er was een vriendelijke gastheer die het ons zeer naar ons zin maakte. Als souvenir lieten we met een dikke merkstift onze naam (en herkomst) achter op de daarvoor bestemde muur bedekt met wijnkistjes.

Via de straatjes en winkeltjes liepen we terug naar het busstation. Daar namen we de bus terug naar Florence om daar de laatste souvenirs te kopen en te dineren.

Terug in het hotel troffen we de laatste voorbereidingen voor de teugreis.

 

Na een voorspoedige reis (bus, trein en vliegtuig) kwamen we vrijdagavond weer op Schiphol aan. Het was een leerzame week geweest, waar we met plezier op terugkijken.

 

Beatrixschool Haarlem                                           Corrie, Arjan en Sandra